אשכול חדשות ועדכונים בלבד! #1
-
אשכול חדשות ועדכונים בלבד.
ללא פטפטת ודיבורים כלל!!!
תגובות / שאלות / דיונים אך ורק באשכול הזה! -
דער גבאי
-
סיכום: כך חגגו את שמחת תורה בחצרות הקודש
כך חגגו את שמחת תורה תשפ"ב בחצרות: הנגיד רכניץ כבש את החצרות הגדולות בסכומי עתק, כמה נמכרו מחירי ה’פתיחה’ בסלונים? • משה ויסברג מסכם בהרחבה את שמחת התורה.
עמך בית ישראל ועולם התורה והישיבות בכל מושבותיהם חגגו את חג שמחת תורה בהתעלות גדולה בבתי הכנסת בכל רחבי הארץ. ‘בחדרי חרדים’ מגיש כמדי מוצאי שמחת תורה את סיכום החג מהחצרות ומהישיבות במחיצתם של גדולי ישראל וחצרות הקודש.
• בחצר חסידות גור: מקהלת ענק שמנתה 400 אברכים (3-4 נציגים מכל שטיבל) סייעה ל’קאפלה’ (המקהלה) הקבועה בעת ההקפות, כדי שיוכלו לשמוע את השירה בשני חלקי בתי המדרש. חידוש נרשם ב’תפילת גשם’ בגור, כאשר לפני מוסף הכריזו שהציבור לא ישיר בקול כדי שיוכלו לשמוע היטב את מילות התפילה מפי החזן הרב משה גדליה לב בכל חלקי בתי המדרש. בנוסף רכש הנגיד שלמה יהודה רכניץ את עליית הרבי וכן את אמירת ‘אתה הראת’, ‘חתן תורה’ ו’חתן בראשית’ לאדמו"ר, בסכום של רבע מיליון דולר.
בית המדרש הגדול גור עם צאת החג• בחצר חסידות בעלזא: בליל שמחת תורה נמכרה העלייה לתורה של האדמו"ר מבעלזא (עליית שלישי) בסכום אסטרונומי של רבע מיליון דולר, תרומת ליבו של הנגיד האמריקאי שלמה יהודה רכניץ, שהודיע טרם כניסת החג על התרומה הגדולה עבור ‘מרכז מוסדות בעלזא’ והכוללים. בהסכמת הנגיד, חלק מהתרומה תועבר לחברת ‘נר למאור’ במרכז העולמי של חסידי בעלזא בירושלים.
ל’בחדרי חרדים’ נודע כי בהושענא רבא שלח רכניץ קויטל לאדמו"ר והרבי קרא את הקויטל בעת הפרידה מהסוכה. רכניץ רכש גם את חתן תורה וחתן בראשית ו’אתה הראת’.
לראשונה מאז עלה האדמו"ר מבעלזא על כס האדמו"רות, לפני כ-55 שנה, הרבי לא שימש כבעל קורא בליל שמחת תורה, אלא כיבד את בנו יחידו, הרה"צ רבי אהרן מרדכי רוקח, שישמש כבעל קורא במקומו.
• בחצר חסידות ויז’ניץ: השמחה נחגגה השנה בכפליים, כאשר לראשונה אחר שנות מצוק במקום, יצאו החסידים למרחב והחג נחוג ברוב ששון ושמחה בבנין החדש ‘בית ויז’ניץ’, לאחר שבשנים עברו, עקב כך שהמקום היה צר לא התקיימו ריקודים ע"י החסידים, אלא רק ע"י האדמו"ר והרבנים שסובבו את הבמה עם ספרי התורה והחסידים על הטריבונות.
השנה מאמצע ההקפות פיזזו בעוז ובחדווה אלפי החסידים ע"פ סדר מיוחד, כאשר הקפות מיוחדות הוקצו לריקודי אברכים, והקפות מיוחדות לריקודי בחורים. הילדים עמדו וצהלו גם הם במקום מיוחד בביהמ"ד, כאשר מפעם לפעם ניגש האדמו"ר ועודד את השירה בעוז. בעת קריאת ‘כל הנערים’ נפרסה טלית ענקית מעל ראשי אלפי הילדים, ואחר קריאת פסוקי ‘המלאך הגואל’ ושירי רגש חולקו מיני מתוקה לילדים.
בהקפה בליל החג יצא הרבי בריקוד נלהב עם הנגיד הרב חיים משה פלדמן, איש אמונם של האדמו"רים לבית ויז’ניץ. הערב נערך טיש נעילת החג, במשך בערך שבע שעות, בשמחה ובדבקות בבורא כל עולמים ובהשתתפות שר התורה הגר"ח קנייבסקי שהגיע לחנוך את בית המדרש.
בתוך כך, בבית המדרש הוותיק של החסידות ברחוב רבי טרפון במרכז בני ברק, נערכו הקפות כמידי שנה. השנה רכש איש העסקים שמוליק גפנר מהביטוחים את אמירת ‘אתה הראת’ בליל החג, למגיד שיעור הרב הגאון רבי חיים משה כץ, שמוסר בבית המדרש שיעורים במשך כל השנה. בבוקרו של חג, רכש הנגיד מאיר אפשן את אמירת ‘אתה הראת’ לרב בית המדרש הגאון רבי ברוך כץ ואף תרם את הקידוש כמסורת אביו הרה"ח רבי יהודה ז"ל.
• בחצר חסידות קרלין סטולין שהו אלפי החסידים בגבעת זאב במרכז החסידות, לראשונה מאז אסון הטריבונות שהתרחש בערב חג השבועות שבו ניספו שלושה חסידים ונפצעו עשרות. בקרלין כמו בקרלין, הכללים נוקשים והכניסה התאפשרה רק לבעלי תו ירוק. בחסידות פרסמו כבר לפני החג הוראות מפורטות לחסידים וכן הוכרז שלא לשלם על דירות יותר ממה שנקבע בתקנון. במוצאי החג נפרדו החסידים מהרבי בשירה סוחפת ‘א גוטע יאהר’. בתיעוד שהגיע לידי ‘בחדרי’ ניתן לראות את החסידים מרקדים לפני הרבי כשהם עוטים מסכות. לחץ כאן לצפייה.
• בחצר חסידות סלונים: בליל החג הנגיד ר’ ארי שטרן מלייקווד רכש לאדמו"ר את הפתיחה של ‘אתה הראת’ ב-50 אלף דולר. בבוקר שמחת התורה רכש לאדמו"ר את פתיחת ‘אתה הראת’ - הנגיד ר’ מתי דייטש ב-30 אלף דולרים. בליל החג, מיד לאחר ההקפה הראשונה בה רוקד האדמו"ר, ניגשו אליו הנגידים הרב שאול קופלוביץ ממונסי והרב ארי שטרן מליקווד ואמרו לו כי נוכחו הצפיפות הנוראה בביהמ"ד של החסידות, הם מקבלים על עצמם לממן את כל החלק הראשון של ההרחבה המתוכננת של בית המדרש. יצוין, כי מדובר בעלות של עשרות מיליוני שקלים. הרבי ברכם וככל הנראה ההרחבה תצא לדרך כבר בחודשים הקרובים.
• בחצר חסידות דושינסקיא, סיימו את התפילות בליל שמחת תורה בשעה 23:00, בבוקר החג בשעה 17:45 לאחר ‘חתן תורה’ טיש שבו כלל החסידים הקטנים עם הגדולים עוברים בפני הרבי לקבלת שיריים פרוסת ‘געפילטע פיש’. חידוש מעניין בדושינסקיא לפני כל הקפה שרו ניגוני דבקות והתעוררות מעין ‘קבלת פנים’. לראשונה, בבוקר החג העמידו פארענצ’עס ברחבת בית המדרש הצופה אל תוך ההיכל בעקבות עומס ודוחק ששרר במקום בליל החג.
• בחצר חסידות סאדיגורה רקד הרבי עם ספר התורה של הרה"ק ‘אוהב ישראל’ מאפטא זי"ע, אותו העניק לו בשנה שעברה, הנגיד ר’ יעקב הופמן. יצוין כי האדמו"ר קרוי על שמו של הרה"ק מאפטא. מצויני הבחורים קנו את ההגבהה והגלילה בספר תורה המיוחס בתמורה ללימוד דפי גמרא ונבחנו לשם כך כאלף דפי גמרא במהלך התקופה האחרונה.
חידוש השנה בחצר בכך שההקפות בחג נערכו בהיכל הסאלאש הענק שנבנה ברחבה שעל יד ביהמ"ד, זאת כדי לאפשר לציבור ההולך וגדל בליעה"ר להשתתף בהקפות.
• בחצר חסידות נדבורנה התבשרו החסידים בשמחת תורה על ידי האדמו"ר, כי הוחלט לחלק את שבת ההתוועדות והתכנסות השנתית שנערכת בכל שנה במשך כ-40 שנה בפרשת נח באתרא קדישא מירון, והחל משנה זו, תערך בפרשת נח שבת התאחדות לכלל בחורי החסידות בארה"ק, בראשות ראשי החבורות של החסידות במתחם סגור של תנועת ‘בני עקיבא’ במירון, ובשבת פרשת ויחי - שבת לפני ההילולא של האדמו"ר בעל ה’דבר חיים’ מנדבורנה זיע"א תתקיים השבת לאברכי החסידות.
• בחצר חסידות קרעטשניף נרכשה עליית ‘חתן תורה’ לאדמו"ר באלפי דפי גפ"ת, ע"י כמה מתלמידי הישיבה, בהם אחד התלמידים שהתחייב ללמוד 750 דף. בעליית ‘חתן בראשית’, כובד בן הרבי, הרה"צ רבי זלמן לייב רוזנבוים, רב הקהילה בברכפלד.
• בחצר חסידות פינסק קרלין קיצרו את נעילת החג השנה עקב פטירת דודתו של הרבי, מרת גיטה וולס, אשת הרב משה וולס שליט"א, בת הרה"צ מנשה רוזנפלד זצ"ל ואחותו של הרבי בעל ה’ארחות אהרן’ זצ"ל.
• בחצר חסידות נדבורנה ביתר שמחו עם השתתפותו של הרבי בכל ההקפות בחג לאחר שהחלים מקורונה. בליל החג במהלך הקפה שישית פצחו הקהל בשירה ובריקודים עם הרבי בשירת “חסדי ד’ כי לא תמנו” לאורך זמן רב, להודות ולהלל על הניסים. בחסידות מבקשים להמשיך להתפלל לבריאותו האיתנה של האדמו"ר רבי אשר ישעי’ בן רבקה, לרפו"ש במהרה.
• בחצר ‘שבט הלוי’, שעבור הרבי היה זה חג שמחת תורה ראשון לאחר הכתרתו למלא את מקום אבותיו. מחזה מעניין התרחש בחלק השני של ההקפה השביעית, כשבאורח חריג רקד האדמו"ר זמן ממושך עם מגבת לבנה ונפנף בה ארוכות לקול שירת החסידים האדירה שהרעידה את כותלי בית המדרש.
החסידים מציינים כי הרבי דיבר בטיש בליל הושענא רבא, אודות הדבר שכתוב בנביא ‘ודוד מכרכר בכל עוז לפני ארון ה’, שלמען כבוד התורה עושים אפילו מעשים תמוהים ומעניינים והכל כדי לעלוז ולשמוח בשמחת התורה. בנוסף הרבי כיבד בהקפה מיוחדת את דודו הגה"צ רבי אברהם יעקב הלוי איצקוביץ, אב"ד שבט הלוי בירושלים, כשהאדמו"ר רוקד מולו כאחד החסידים.
-
בעיצומו של החג: החסידות רעשה נוכח האות שנמחקה בספר התורה של המגיד הקדוש
סיפור מעניין התרחש בעיצומו של החג בחסידות זוועיהל בירושלים. היה זה כאשר הפרשה האחרונה של התורה נקראה בספר המיוחס למגיד מזלאטשוב זיע"א כאשר לפתע התגלה כי אחת האותיות שנכתבה על ידו הייתה חצי מחוקה • פרסום ראשון.
דרמה של ממש התחוללה בחסידות זוועיהל בירושלים במהלך קריאת פרשת “וזאת הברכה” בתפילת השחרית של חג שמחת תורה האחרון כאשר התגלה חשש פסול בספר התורה העתיק שמיוחס למגיד מזלאטשוב זיע"א, כך נודע ל’חדשות JDN’.
המקרה התרחש בעת קריאת התורה של פרשת “וזאת הברכה” שמסתיים במילים “לעיני כל ישראל”. ספר התורה העתיק שמיוחס למגיד מזלאטשוב זיע"א שאף כתב את שלושת המילים האחרונות של ספר התורה הובא לארץ לפני כתשעים שנה על ידי הרה"ק רבי שלומק’ה מזוועיהל זיע"א.
בחסידות מייחסים חשיבות עצומה לספר התורה שכן כאשר הרה"ק רבי שלומק’ה מזוועיהל זיע"א הגיע לארה"ק הוא הגיע בידים ריקות מלבד נכדו וספר התורה הקדוש אשר אותיותיו האחרונות “לעיני כל ישראל” נכתבו על ידי המגיד מזלאטשוב זיע"א.
במהלך קריאת התורה התגלה כי אות העי"ן של ה"לעיני" היה חצי מחוק, דבר אשר עורר דרמה של ממש בחסידות הירושלמית. ספר התורה העתיק נשמר היטב ואף עבר תיקון ושיפוץ במהלך השנים האחרונות דבר אשר עורר שבעתיים את התדהמה נוכח האות שנכתבה ע"י המגיד לפני שנות דור שהייתה חצי מחוקה.
החסידים שהשתוממו נוכח העובדה הזו רצו לטעון שמא יש כאן רמז מן השמיים ואולי יש צורך להתחזק בעניין שמירת העיניים. כך או כך, הסיפור גרר תגובות רבות והפך לשיחת היום בחסידות.
(JDN) -
היסטוריה: מרן שר התורה הגיע לטיש נעילת החג בויז’ניץ
מרן שר התורה הגר”ח קניבסקי הגיע הערב לחנוכת בית המדרש בקרית ויז’ניץ בבני ברק במעמד אלפים, בחסידות ציינו שלחנוכת בית מדרשו של האדמו”ר האמרי חיים זיע”א הגיע באורח נדיר מרן החזון איש זיע”א
מרן שר התורה הגר”ח קנייבסקי הגיע להשתתף במעמד נעילת החג וחנוכת בית המדרש הגדול של חסידות ויז’ניץ בעיר בני ברק שנבנה בשנים האחרונות ובערב ראש השנה הושלמה בנייתו.בערב שבת חול המועד הגיע הרה”צ רבי חיים מאיר הגר, אב”ד קריית ויז’ניץ, להזמין בשם אביו את מרן הגר”ח למעמד. מרן הגר”ח שמע ממנו כי החשמל בבית המדרש פועל בשבת באמצעות גנרטור כדעת דודו החזון איש זי”ע.
מרן התקבל בשירת “צהלי ורוני”, ובנו הגאון רבי יצחק שאול קניבסקי הקריא מכתב לרגל חנוכת הבית. במכתבו התייחס מרן הגר”ח לגנרטור שבת שנמצא בבית המדרש ובירך כל מי שינהג כך בביתו.
יצויין עוד כי מרן החזון איש זצ”ל השתתף בהנחת אבן הפינה לבית המדרש הקודם ומרן הגרא”מ שך זצ”ל השתתף בחנוכת הבית לאותו בית מדרש, והערב נסגר המעגל כשגדול הדור בימינו הגיע לחנוכת בית המדרש החדש של החסידות.
כזכור, במהלך חול המועד הגיע מרן ראש הישיבה הגר”ג אדלשטיין למסור שיעור מיוחד בבית המדרש החדש. בין הדברים אמר מרן רה"י כי פותחים בכבוד אכסניה ודיבר בשבח קהילת ויז’ניץ המפוארת בבני ברק ועל כבוד התורה של בית המדרש החדש שנבנה. בהמשך חיזק את הקהילה בעבודת התורה, התפילה והשמחה, ולימוד המוסר, כפי שנוהג ראש הישיבה תמידין כסדרן לחזק את לימוד המוסר.לחץ כאן לתיעודים מהמאורע ההיסטורי.
(המחדש) -
בחול המועד: היהודי ביקש לשחוט את האדמו”ר
האדמו”ר מטריסק סיפר כי מעורער בנפשו ביקש ל”ע לפגוע בו עם סכין מיוחדת שרכש בגלל “גילוי אליהו”, האדמו”ר הידוע כמכניס אורחים גדול סיפר את הסיפור לרב יונתן שטנצל.
יהודי הלוקה בנפשו הגיע לסוכתו של האדמו”ר מטריסק (הרה”צ רבי שמחה דויטש) בבני ברק, וטען כי אליהו הנביא בא אליו בחלום וציווה עליו לשחוט את האדמו”ר לשם כך לדבריו הוא רכש ממיטב כספו סכין חדשה ויפה וטבל אותה במקוה 310 פעמים לשם כך.האדמו”ר סיפר לרב יונתן שטנצל בקו ‘אמר אביי’ כי אותו יהודי נהג לאכול אצלו לפני כמה שנים, והגיע באמצע הלילה בחול המועד לפתח סוכתו וביקש להיכנס, האדמו”ר ביקש שיגיע בבוקר אולם האיש התעקש להיכנס משום שקיבל הוראה מגבוה לשחוט את האדמו”ר וכאמור הכין לשם כך סכין חדשה אותה הוא טבל.
לאחר מו”מ ארוך האדמו”ר הצליח להטעות אותו ולגרום לכך שהאיש התרחק מעט מהסוכה ואז באותו רגע נס לביתו, “אמרתי לו שאני מסכים להישחט בתנאי שיעבור להמתין לי בצד השני של הכביש” אחרי שנעל את הדלת תוך שהאיש מנסה להגיע גם לביתו, השכנים הזעיקו את המשטרה שהעבירה את האיש לאישפוז כפוי כראוי.
האדמו”ר סיפר כי שכנתו אמרה לו לאחר מעשה “מדוע אתה מכניס כאלו אנשים”? אמרתי לה בחיוך “מה את רוצה?! היה לו גילוי אליהו”!
-
התפללו: לרפואת האדמו"ר הגרי"מ מורגנשטרן
האדמו"ר רבי יצחק מאיר מורגנשטרן רב קהל ‘תורת חכם’ שרוי בחולשה גדולה בביתו וזקוק לרחמי שמים מרובים • האדמו"ר לא יצא לתפילות בהושענא רבא ושמחת תורה והציבור נקרא להתפלל לרפואתו של רבי יצחק מאיר בן יוכבד סימא.
האדמו"ר רבי יצחק מאיר מורגנשטרן מירושלים רב קהל ‘תורת חכם’ לא יצא מביתו לתפילות בהושענא רבא ושמחת תורה בבית מדרשו ברחוב אהלי יוסף בשכונת גוש 80 בירושלים.
ל’בחדרי חרדים’ נודע כי הרב חלה בדלקת ריאות חריפה לאחר שגם נדבק בקורונה והיה שרוי במצב קשה בביתו.
הרב טופל על ידי טובי הרופאים ולא יצא לתפילות בהושענא רבא ושמחת תורה אז מגיעים המונים להסתופף בצילו. גם השנה הגיעו רבים מחו"ל להשתתף בשמחת תורה במחיצת הגרי"מ אך החסידים התאכזבו שהרב לא יצא מביתו בשכונת גני גאולה בירושלים. שמחת בית שואבה השנה, נחגגה ביום הראשון כאשר רבים מגיעים להקביל פני רבם ומרקדים לפניו.הציבור נקרא להמשיך להתפלל לרפואת האדמו"ר רבי יצחק מאיר בן יוכבד סימא לרפואה שלמה בתוך שאר חולי עמו ישראל.
(בחדרי) -
חצר הקודש סלונים:
בשורה טובה תדשן עצם.
בליל שמחת תורה אחר הקפה ראשונה, נגשו הנגיד ר’ שאול קופילוביץ שליט"א והנגיד ר’ אריה שטרן שליט"א אל כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א, והתחייבו בפניו על הרחבת ביהמ"ד הגדול.
זאת לאחר שבתקופה האחרונה הוקצה מתחם הכניסה לעזרת הנשים המכונה ‘הכיכר האדומה’ לסלונים, לאחר שעיריית ירושלים ביטלה את התכנית הישנה להשתמש באיזור זה ככביש מעבר.
מחברי ועד הבנין של מרכז חבורתנו נמסר, כי בע"ה לקראת ירח האיתנים תשפ"ג הבעל"ט מקווים כי התוספת תושלם, ובכך יתאפשר ל-400 אברכים נוספים לרכוש מקום בהיכל בית המדרש הגדול.בתוך כך נמסר גם כי היכל בית המדרש הגדול כולו עתיד להתרחב לכיוון מערב, וכן יתווספו שתי קומות גלריה להיכל ביהמ"ד, כאשר תקרת ביהמ"ד הגדול תוגבה בכ-8 מטרים, לצד פתרונות אקוסטיקה חדשניים אשר ישפרו משמעותית את שמיעת בעלי התפילה בביהמ"ד הגדול
-
בצעד חריג נשא כ"ק מרן הדמו"ר מבעלזא שליט"א את ה’שטייעדיגע תורה’ אמש מוצאי שב"ק בראשית, במקום במוצאי שמח"ת.
כאן ניתן להוריד קובץ ה’שטייעדיגע תורה’
-
שִׂישׂוּ וְשִׂמְחוּ בְּשִׂמְחַת תּוֹרָה וּתְנוּ כָבוֹד לַתּוֹרָה נָגִיל וְנָשִׂישׂ בְּזֹאת הַתּוֹרָה כִּי הִיא לָנוּ עוֹז וְאוֹרָה
שולחן הטהור נעילת חג שמח"ת בשילוב מעמד הכנסת ספר תורה בראשות כ"ק מרן אדמו"ר הקוה"ט שליט"א מויזניץ בעיר אשדוד
ביום אסרו חג דשמחת תורה, הופיע בהדרו כ"ק מרן אדמו"ר הקוה"ט שליט"א מויזניץ, בעיר אשדוד לערוך את שולחן הטהור של נעילת החג בעיר בשילוב שמחת הכנסת ספר תורה לבית מדרשו בעיר, הספר תורה הוכנס לעילוי נשמתו של הרה"ח קלמן רוט ז"ל, שנלב"ע אחר שסבל יסורים קשים מהמחלה הנוראה ה"י.
בשעה שמונה בערב הגיע כ"ק האדמו"ר הקוה"ט שליט"א מויזניץ לעיר אשדוד, לבית משפחת רוט שם כתב את האותיות האחרונות של הספר תורה, משם יצאה התהלוכה בהשתתפות אלפים, לכיון בית המדרש ויז’ניץ בעיר, ברחבת בית המדרש הוקם במה מרכזית למעמד אמירת מזמור לדוד וריקודים של מצוה כנהוג, בהשתתפות , גאב"ד מאקווא אשדוד שליט"א והרה"ג אברהם אלטמן שליט"א ראש ישיבת עטרת צבי וראש העיר ד"ר מר יחיאל לסרי, לאחר אמירת לדוד מזמור ע"י האדמו"ר שליט"א כובד באמירת לדוד מזמור הרה"צ הרב חיים מאיר הגר שליט"א בן האדמו"ר שליט"א, בסיום המעמד התפזרו הציבוד לסעודת מצווה בכמה מתחמים.
בשעה 11 בערב, נכנס הרבי מויז’ניץ אל הטיש נעילת החג שהוקם במתנ"ס בית מלכה בעיר, בהשתתפות כלל חסידי ויזניץ, ומאות מתושבי העיר אדמורי"ם רבני העיר ואישי ציבור, אשדוד החרדית חוותה אירוע מרגש ומשמח, טיש נעילת החג ויזניצאית בהדרה ויופיה ובשמחתה, במשך שעות ארוכות בשמחה של מצווה שוררו ניגוני שמחה שיר ושבח בשמחתה של תורה, בתופים ובמחולות ע"י מקהלת ויזניץ כן שווררו ניגוני רגש המשוררים בנעילת החג בשמחת תורה.
בדברי התורה שנשא כ"ק מרן אדמו"ר הקוה"ט שליט"א מויזניץ, עורר את הציבור, לקחת את מטעני הקדושה והתעוררות מימים הנוראים למשך ימי החורף, וכל יהודי באשר הוא גם בשפל המדריגה היה לו התעוררות במשך הימים הנוראים, וזהו דבר שכל אחד צריך לקחת עמו שבכל מצב הוא יכול להתרומם ולהתקרב אל השי"ת, כן עורר את בני הקהילה לעמוד על משמרתם ולהמשיך בהתפתחות הקהילה בהקמת בניני תלמוד תורה ובית המדרש. כמו"כ נשא דברים לזכרו של הרה"ח קלמן רוט ז"ל אודות מעלת השמחה אמונה והביטחון של המנוח ז"ל
בטיש השתתפו, הרה"ג יוסף שיינין שליט"א רב העיר אשדוד, הרה"ג משה שמידע שליט"א, ראש ישיבת גרודנא
כ"ק מרן האדמו"ר ממעליץ שליט"א, כ"ק מרן האדמו"ר מטשארנוביל שליט"א, כ"ק מרן אדמו"ר משומרי אמונים שליט"א, כ"ק מרן האדמו"ר מפיטסבורג שליט"א, כ"ק מרן האדמו"ר מנשכיז שליט"א, הרה"ג צבי הירש ויזניצר שליט"א רב בית מדרש אמרי חיים, הרה"צ נחמיה אלתר שליט"א והרה"צ שלמה צבי אלתר שליט"א בני האדמו"ר מגור שליט"א, הרה"צ חיים מאיר רוקח נכד האדמו"ר מבעלזא שליט"א ,הרה"צ בני האדמו"ר מטשארנוביל שליט"א, הרה"צ ברוך הגר שליט"א, הרה"צ פנחס רבינוביץ שליט"א, הרה"צ יצחק אהרון ישראלי שליט"א דומו"ץ דחסידי צאנז, דייני קהילות בעלזא באשדוד, הרה"צ אברהם חיים חשין שליט"א, הרה"ג אהרון זאב חשין שליט"א, הרה"ג שלמה דולינגר שליט"א, הרה"ג שמואל דוד גרוס שליט"א רב דחסידי גור, הרה"ג שלמה זלמן וייס שליט"א, הרה"ג ישראל מאיר שליט"א, הרה"ג שלמה שרף שליט"א, , חברי המועצה של יהדות התורה.
לפנות בוקר, באווירת התרוממות הסתיים המעמד הנאדר בקודש כשהקהל שב איש איש לביתו מלא שמחה של מצווה.
-
סאדיגורה לונדון
אַשְׁרֵינוּ מָה טוֹב חֶלְקֵנוּ וּמָה נָעִים גּוֹרָלֵנוּ וּמָה יָפָה יְרֻשָּׁתֵנוּ | רשמי קודשהלב גועש ברגש קודש ואין אנחנו מספיקים להודות לקל עליון, ולהביע רגשי ההתעלות והאווירה עילאית אשר חשנו בצל הקודש בימים הקדושים והנשגבים של זמן שמחתנו ברוב חסדי השי"ת עלינו, ורק נעלה איזה גרגירים, מעט מזעיר, לזכרון קודש למען יחקק בנפשותינו לטוב לנו כל הימים.
ליל א’ דסוכות קודם תפילת מעריב, עת קבלת יום טוב, נשא דברים חותנו של כבו"ק מרן אדמו"ר שליט"א, הרה"ג החסיד המפו’ רבי אברהם אייגר שליט"א, בגודל מעלת ימי הסוכות. בשני הימים עלה כבו’‘ק מרן שליט’‘א בעליית שלישי כנהוג, ועשה ‘מי שברך’ למשפחת המלוכה, לכל אחיו, ולגיסיו שליט’'א.
מדי יום ביומו זכינו לראות את עבודת הקודש בעת ה’נענועים’. כבו"ק מרן אדמו"ר שליט"א יצא מהדאוין שטוב באמצע הלל, נעמד מול ארון הקודש לעבוד את בוראו בדחילו ורחימו. ביותר געשו רגשי לב, עת נשמע מפ"ק כבו"ק אדמו"ר שליט"א הניגון דביקות, הידוע והמקובל מרבותינו הק’ זיע"א, כאשר מפעל לפעם קולו הק’ נסדק בבכי בעת עבודת הנענועים.
ביום א’ דחוה"מ, ביקר כבו"ק מרן אדמו"ר שליט"א אצל הגה"צ רבי שלום פרידמאן שליט"א חבר בד"ץ כדתיא של התאחדות קהילות החרדים וגדול הפוסקים בעיר. משם פנה לסוכתו של כ"ק האדמו"ר מוויזשניץ שליט"א בליווי אחיו פע"ח הבה"ח שמעון מנחם נחום שליט"א.
שבת חול המועד, יומא דהילולא של זקנו כבו"ק מרן אדמו"ר הקדושת אהרן זיע"א, אשר על שמו הק’ נקרא, כנהוג יצא כבו"ק מרן שליט"א לכל הקדישים בכל התפילות ביום ההילולא. בעת רעוא דרעוין ערך כבו"ק מרן שליט"א את השולחן הטהור לרגל יומא בסוכה הגדולה אשר הועמדה בשטח שליד בית מדרש הגדול, זימרו מניגוני החג ומעט זמירות שבת.
במוצאי שבת קודש, ערך כבו"ק מרן אדמו"ר שליט"א את השולחן הטהור לזכר שמחת בית השואבה. חשובי רבני העיר שליט"א, הרה"ג רבי ישכר דוב קנופפלר שליט"א, הרה"ג רבי יוסף ויינברג שליט"א, הרה"ג רבי דוד טוגנדהפט שליט"א, הרה"ג רבי יצחק אליעזר בריעף שליט"א, הרה"ג רבי רפאל גודלווסקי שליט"א פיארו את המעמד. תושבי העיר ורבים מתושבי סטמפורד היל, ועדג’ווער גדשו את הסוכה, חסידים ואנשי מעשה שמחו ועלזו, וכבו"ק רבינו שליט"א מעודד ומחזק את השירה וזמרה. השמחה גאתה עד לב השמים, ונתקיים בנו מאמר חז"ל ‘מי שלא ראה שמחת בית השואבה, לא ראה שמחה מימיו’. לקראת סיום השוה"ט זימרו את הט"ו שיר המעלות כנהוג, שנרכשו ע"י הנגידים החשובים, כאשר האחרון נרכש ע"י חותן כבו"ק אדמו"ר שליט"א, לכבוד רבינו שליט"א.
ליל הושענא רבה התאספו אנ"ש הע"י לסעודת יומא דהילולא של מרן האדמוה"ז מטשארטקוב זיע"א. נשאו דברים: הרה"ח ר’ דוד גבריאל אקרמן הי"ו, הרה"ח ר’ יוסף ביוד הי"ו ופע"ח הבה"ח שמעון מנחם נחום שליט"א. בעיצומה של סעודת המצוה נכנס כבו"ק אדמו"ר שליט"א והשתתף לזמן קצר.
הושענא רבא, יום מסירת הפתקין, כבו"ק מרן שליט"א נכנס לתפילת שחרית בבגדי לבן. עבודת הקודש בנענועים ארכה כשעה. אחר הקיפו כנהוג הבימה ז"פ, כבו"ק מרן שליט"א הניח הד’ מינים קודם קדיש תתקבל, ולקח בידו את הערבות וחבט בהם ה’ חבטות כמנהג נביאים תיכף אחר קדיש. בסיום עבודת היום בסילודין, ערך כבו"ק אדמו"ר שליט"א שולחן לחיים לכבוד אשפיזי דדוד מלכא משיחא, לרגל יום הדין, ולכבוד יומא דהילולא קדישא של האדמוה"ז מטשארטקוב זיע"א החל ביום זו. כבו"ק אדמו"ר שליט"א פתח בניגון ‘זכרנו לחיים’, ‘מכלכל חיים’. עמד לריקוד ולסיום בירך לשנה טובה וברוכה. לאחמ"כ במעמד רב רגש, חילק ערבה לכל הקהל הקדוש לשירת ‘זרעא חיא וקיימא’, אשר כידוע ערב"ה בגי’ זרע.
ליל שמיני עצרת, אחר תפילת מעריב של יו"ט יצא כבו"ק מרן שליט"א מהדאוין שטוב ל’אתה הראת’. לאחמ"כ נערכו הקפות כנהוג. יום שמיני עצרת, לתפילת שחרית עבר לפה"ת הרה"ח ר’ שמואל חיים פרייליך הי"ו. למוסף - תפילת גשם עבר לפה"ת הרה"ח ר’ שלמה יעקובוביץ הי"ו. במשך כל תפילת גשם עמד כבו"ק מרן שליט"א לבוש בקיטל לבן מול ארון הקודש. לאחר תפילת מנחה שמע"צ נשא דברים פע"ח הבה"ח שמעון מנחם נחום שליט"א בענין שמיני עצרת חג בפני עצמו בפלפול ובאגדה.
שִׂישׂוּ וְשִׂמְחוּ בְּשִׂמְחַת הַתּוֹרָה – כִּי הִיא לָנוּ עֹז וְאוֹרָה
בליל שמחת תורה וביום שמח"ת, יצא כבו’‘ק מרן שליט’'א מהדאוין שטוב לאמירת ‘אתה הראת’. אמר הפסוקים בנעימה מיוחדת כשכל הקהל חוזרים אחריו פסוק בפסוק, ולאחמ"כ הקיף את הבימה בכל הקפה, מחזיק ס"ת, ומעודד הריקודים בכל עוז ושמחה עילאה. בהקפה שישית זכו צאן קדשים להקפה מיוחדת כשבסיומה זכו לקבל מאת הקודש מיני מתיקה.
אי אפשר לתאר את גודל השמחה והכיסופים שהתעורר בלב כל, בהגיע הקפה השלישית והשביעית, לחזות בנועם כבו"ק מרן אדמו"ר שליט"א, בבואו לרקוד ולפזז בעוז ותעצומות לכבוד התורה, ובחיקו ספר התורה ירושת הקודש. קודם ההקפה קהלא קדישא עלו לעמוד כחומה על הפארענצ’ס, ושרו ניגון הכנה, ניגונו של מרן הרה"ק רבי אברהם המלאך זיע"א.
רבינו שליט"א התחיל בפסוקים הנאמרים קודם ההקפה, ומיד לאחר מכן, התחיל בעבודת הקודש לרקוד בכל עוז הריקוד המקודש המקובל מדור דור, עד הסבא קדישא מרוז’ין זיע"א. בכל עת נראים בפניו הק’ התרגשות עזה פועמת אשר לא ניתן לתאר, ומנענע הס"ת לכל הששה קצוות כנהוג.
אחר ההקפות רקד כבו"ק אדמו"ר שליט"א עם אחיו פע"ח שמעון מנחם נחום שליט"א ועם אחיינו פע"ח החתן הבה"ח גדליהו פרישוואסר שליט"א. זימרו כל הקהל ברוב עוז וחדוה הניגון ‘הנה מה טוב’, וניגון ‘לא ימושו מפיך ומפי זרעך’ בהודאה ושבח לבורא יתברך שעוד ניר לבית דוד, וששלשלת הזהב, שלשלת הקודש ממשיך ביתר שאת ויתר עוז.
ביום שמחת תורה, בסיום הקפה השביעית פצח כבו"ק אדמו"ר שליט"א בשירת ‘נאר אמונה’ כשמעודד הניגון בעוז במשך שעה ארוכה, ורוקד עד כלות הכוחות ממש. אשרי עין ראתה אלה. ביום שמחת תורה לאחר שעלה לתורה ל’חתן בראשית’, רקד כבו"ק אדמו"ר שליט"א על הבימה וערך נענועים עם הס"ת כנהוג. הרה"ח ר’ אפרים שיינר הי"ו התכבד ב’חתן תורה’, והרה"ח ר’ מנחם יואל קלופמן הי"ו התכבד ב’חתן כל הנערים’.
לשולחן הטהור דנעילת החג נכנס רבינו שליט"א באנפין נהירין. זימרו ‘אתה בחרתנו’ ו’מלך רחמן’ בהתעוררות. זימרו כמה ניגוני ימי"נ ‘אין קצבה’, ו’מכלכל חיים’. לאחר אמירת לחיים זימרו הניגון ‘ברוך הוא אלוקינו’ ועוד ניגוני שמחה. באמרות טהורות שנשא כבו"ק מרן אדמו"ר שליט"א האריך בעניני חודש תשרי, “לעיני כל ישראל – בראשית ברא” שהעיקר לראות איך להמשיך מהאורות הגדולים לימי החורף הבאים עלינו לטובה.
לאחר תפילת ערבית, יצא כבו"ק אדמו"ר שליט"א להבדלה, ועברו במשך שעה ארוכה כבני מרון, מול פני הקודש, להתברך בברכת א געזונטען ווינטער, רבינו בירך את כל אחד ואחד בפרטות.
יה"ר שתחל לנו שנה וברכותיה, ויעלו לרצון קדם אבוהון דבשמיא התפילות והבקשות והריקודין קדישין שנזכה לשנת גאולה וישועה משופעת ומעוטרת בחיי אריכי בני ברוכי ומזוני רויחי וכל טוב, ונזכה לעלות לציון במהרה בימינו ומלכנו בראשנו, אכי"ר.
-
בחדר הרבי: הנגידים התחייבו להחזיק את עילויי החסידות
בליל ערב יום כיפור זומנו מספר נגידים מתומכי עולם התורה בארץ לחדרו של הרבי מסאדיגורה והתבקשו לקחת על עצמם את החזקת כולל הדגל להכשרת רבנים ודיינים • כל הפרטים על הכולל החדש שהפך לשיחת היום בהיכלי הכוללים בבני ברק.
שמחה גדולה בחסידות סאדיגורה לאחר שנמצא המימון לכולל הדגל שייסד האדמו"ר לאברכים עילויים מחריפי התלמידי חכמים שבחסידות, כאלה שסומנו על ידי האדמו"ר כמי שיכולים לגדול בתורה ולכהן כרבנים ודיינים מהשורה הראשונה.
ל’בחדרי חרדים’ נודע כי בליל ערב יום כיפור התכנסה קבוצת נגידים מגדולי תומכי עולם התורה בארץ בחדרו של הרבי, על פי הזמנתו האישית, ונטלה על עצמה את עול המימון השנתי לכולל. בכך הורידה מעל האדמו"ר את הדאגה לגיוס התקציבי עבור האברכים.
הכולל המכונה בסאדיגורה “דעם רבינ’ס כולל” על שום היותו בן טיפוחיו האישי של האדמו"ר, הפך לשיחת היום בעולם הכוללים בבני ברק בעיקר בגלל הדרישות הנוקשות הנהוגות בו. בין היתר דורש הרבי מהאברכים ללמוד מדי יום שני סדרים רצופים של 4 וחצי שעות בכל סדר, לצד עמידה במבחנים קשים במיוחד. המלגה המשולמת לאברכים בכולל גבוהה מאוד ביחס למקובל בכוללים אחרים.
כינוס הנגידים בסאדיגורה
הורתו ולידתו של הכולל החלה כבר בחודש סיון תשפ"א, כשהאדמו"ר זימן את ראשי המוסדות של החסידות לשיחה מיוחדת במעונו ובה עמד על כך שחסר כיום כולל לאברכים מצוינים כבית יוצר שיעמיד את הרבנים והדיינים של הדור הבא.
באותה שיחה אמר הרבי כי “ישנם אברכים בעלי ידע נרחב בגמרא ובהלכה שמוכנים להקדיש את כל חייהם כדי לגדול בהוראה ודיינות באופן המושלם ביותר, צריך להקים כולל שידריך אותם כיצד לעשות זאת באופן הטוב ביותר ולשלם להם מלגה גבוהה כדי שיוכלו לישב וללמוד במנוחת הנפש ולהשלים את משימתם לכהן כפוסקי הלכות ויושבי על מדין”.
בטרם עיכלו ראשי המוסדות את הדברים פנה הרבי ישירות לאחד העסקנים תוך שהוא נוקב בשמו: “ברצוני לייסד כולל שכזה שיפעל כבר מתחילת השנה, לשם כך יש לגייס בהקדם רבע מיליון דולר”, האדמו"ר הוסיף כי בכוונתו לפעול באופן אישי כדי לרתום את נדיבי העם עבור הכולל המיוחד שיוקם ואשר יעמוד תחת פיקוחו האישי בכל ענייני סדרי הלימוד.
הרבי לא המתין לגיוס הכספים ופנה מיד להקים את הכולל באופן מעשי, כשהוא ממנה כראשי הכולל את הגאון רבי יצחק שלמה פייגנבוים מבית ההוראה של הגר"ש הלוי וואזנר זצ"ל ויד ימינו של הגרמ"ש קליין; הגאון אברהם מרדכי גולדבלט, דיין בבני ברק ומראשי כולל ‘מורשה ודעת’ של הפילנתרופ ר’ דן גרטלר; והגאון רבי שלמה שידרוביצקי מו"צ בבית דינו של הגרי"מ שטרן וחבר ועד אהבת תורה.
מבחני הקבלה לכולל היו קשים במיוחד וכך גם דרישות הלימוד כדי שיהלמו את מטרות ייסוד הכולל. לצד זאת, כאמור, הובטחה מלגה גבוהה בהרבה מהמקובל.
הכולל נפתח כאמור בחודש אלול כשהמקור התקציבי עדיין אינו מאורגן. “הרבי דרש שיקפצו למים”, מספרים בסאדיגורה, “וגם עכשיו שהנגידים לקחו על עצמם את עול הכולל הרבי עסוק בתכנית הבאה והורה לייסד כולל נוסף שיותאם לכל האברכים שבו יהיו מספר מגמות לימוד”
(בחדרי) -
לאחר הסערה
האדמו”ר מבהיר: לא תומך בממשלת השמד
הבוקר פורסמו ציטוטים מדברי הרבי מקרעטשניף שנאמרו בשבת כביכול בשבח רפורמת הכשרות של ממשלת השינוי, אולם בבית האדמו”ר מבקשים להבהיר את הדברים.
דוברו של שר הדתות מתן כהנא פרסם היום על “תמיכה מפתיעה ברפורמת הכשרות” לדבריו האדמו”ר מקרעטשניף אמר במהלך השבת כי: “במשך 70 שנה החרדים יוצאים נגד מוסד הרבנות הראשית ועכשיו הם לפתע תומכים? מי יודע, אולי דווקא בעקבות הרפורמה, יהודים שעד היום אכלו לא כשר, דווקא עכשיו הודות ‘רפורמת הרבנים’, יזכו לאכול כן כשר”. כך צוטט האדמו”ר.
אולם הערב פורסמה הבהרה מבית כ”ק אדמו”ר שליט”א נמסר כי “הדברים שפורסמו בשמו, הוצאו מהקשרם ולא נאמרו באופן בו פורסמו ברבים”.
“הרבי מצר בצרתן של ישראל וכואב על הפגיעה בקודשי ישראל ושותף בזאת לעמדת כל גדולי ישראל שהביעו דעתם נגד ממשלת השמד” נאמר בהודעה.
ל’המחדש’ נודע כי מדובר היה בפרשנות מוגזמת ומנופחת ובדברים שהוצאו מהקשרם.
גורם אמר כי “כפי שגם במועצת גדולי התורה ישנם לעיתים דעות שונות בין גדולי ישראל, אולם גם הרבי סבור שהממשלה שהוקמה היא גרועה וגורמת לקעקוע חומות הדת, ועל כך אין כל חולק.
לדברי הגורם “בגלל השימוש שעשו גורמים בממשלה בדברים כביכול כ”הוכחה” לצדקת דרכם הוחלט לפרסם את ההבהרה”. -
בצל פירוק הפרנצ’עס: הרבי מבאיאן הגיע לחלאק’ה
האדמו"ר מבאיאן הגיע לאתרא קדישא מירון לקיים את מעמד החלאק’ה לנכדו, בן לחתנו הרה"צ רבי זלמן לייב אייכנשטיין, הרב הצעיר של קהילת זידטשויב בשיקגו, בן האדמו"ר מזידיטשויב שיקגו. הרבי עלה לגג הציון וגזז ממחלפות ראשו של נכדו. האירוע התקיים בצל פירוק הפרנצ’עס של באיאן במקום. הצלם דוד כהן מגיש גלריה
-
לכבוד יום הולדתו ה-60: ר"ע י-ם משה ליאון קיבל איגרת נדירה מרשכבה"ג מרן שר התורה שליט"א
לרגל יום הולדתו ה-60 של ראש העיר ירושלם משה ליאון, שיגר מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי איגרת ברכה מיוחדת בו הוא מברכו באריכות ימים ושנים “על עמידתך לימין ציבור יראי ה’ ולומדי התורה בכלל”
-
@דער-גבאי אמר באשכול חדשות ועדכונים בלבד!:
לאחר הסערה
האדמו”ר מבהיר: לא תומך בממשלת השמד
הבוקר פורסמו ציטוטים מדברי הרבי מקרעטשניף שנאמרו בשבת כביכול בשבח רפורמת הכשרות של ממשלת השינוי, אולם בבית האדמו”ר מבקשים להבהיר את הדברים.
דוברו של שר הדתות מתן כהנא פרסם היום על “תמיכה מפתיעה ברפורמת הכשרות” לדבריו האדמו”ר מקרעטשניף אמר במהלך השבת כי: “במשך 70 שנה החרדים יוצאים נגד מוסד הרבנות הראשית ועכשיו הם לפתע תומכים? מי יודע, אולי דווקא בעקבות הרפורמה, יהודים שעד היום אכלו לא כשר, דווקא עכשיו הודות ‘רפורמת הרבנים’, יזכו לאכול כן כשר”. כך צוטט האדמו”ר.
אולם הערב פורסמה הבהרה מבית כ”ק אדמו”ר שליט”א נמסר כי “הדברים שפורסמו בשמו, הוצאו מהקשרם ולא נאמרו באופן בו פורסמו ברבים”.
“הרבי מצר בצרתן של ישראל וכואב על הפגיעה בקודשי ישראל ושותף בזאת לעמדת כל גדולי ישראל שהביעו דעתם נגד ממשלת השמד” נאמר בהודעה.
ל’המחדש’ נודע כי מדובר היה בפרשנות מוגזמת ומנופחת ובדברים שהוצאו מהקשרם.
גורם אמר כי “כפי שגם במועצת גדולי התורה ישנם לעיתים דעות שונות בין גדולי ישראל, אולם גם הרבי סבור שהממשלה שהוקמה היא גרועה וגורמת לקעקוע חומות הדת, ועל כך אין כל חולק.
לדברי הגורם “בגלל השימוש שעשו גורמים בממשלה בדברים כביכול כ”הוכחה” לצדקת דרכם הוחלט לפרסם את ההבהרה”. -
הרה"צ מנחם ארנסטר ר"י ויזניץ בציון הקדוש בבארדיטשוב ביארצייט
-
ממוצאי מנוחה ועד מוצאי זמן שמחתנו: ירח האיתנים בחצה"ק סאדיגורה ירושלים - תיעוד נרחב
אשרינו מה טוב חלקנו: ימי חודש תשרי הקדושים והנשגבים עברו על ציבור חסידי סאדיגורה בהתעלות מיוחדת ובהתרוממות הנפש בצל הקודש תחת הנהגת כבו"ק מרן אדמו"ר שליט"א, בבית המדרש הגדול בקרית סאדיגורה בירושלים. ימי ירח האיתנים החלו כבר בחודש הרחמים עת התאספו אנ"ש לומר סליחות במוצאי מנוחה ברב עם ועד לטיש נעילת חג זמן שמחתנו במוצאי שמחת תורה לפני ימים אחדים.
קשה עד בלתי שייך לבטא עלי גליון את התחושות אשר ליוו את החסידים אשר זה מרחוק ומקרוב באו, אשר זכו להשתתף בירח האיתנים ולהתבשם מאילנא דחיי, אם זה בתפילות הנעלות בצילא דמהימנותא, בטיש’ן המרטיטים במחיצת הקודש, באמרות הטהורות, המלאים בקדושה וחסידות, בעבודת הנענועים בימי חג הסוכות, בשמחת החג בכל ימי האושפיזין קדישין. כל אחד ואחד מהמסתופפים זכה לקרבת אלוקים בבחינת “טעמו וראו כי טוב ה”.
זכו קהל חסידי סאדיגורה אשר ירח האיתנים לא מסתיים אצלם בשמחת תורה, אלא נמשך ביראה וסילודין עד לתאריך הקדוש והמקודש ג’ חשוון, יומא דהילולא קדישא של הסבא קדישא הרה"ק רבי ישראל מרוז’ין זיע"א, כפי שהתבטאו לא אחת האדמו"רים לבית סאדיגורה רוז’ין כי כל גדולת וקדושת ועוצמת הימים הנוראים נמשכים כמעין יומא אריכתא עד ליום ההילולא, וכי אפשר לפעול ביום הזה גדולות ונצורות למען הכלל והפרט.
אחד מרגעי השיא של הימים הנוראים נרשם במוצאי יום הקדוש, היה זה לאחר קידוש לבנה, במעמד ההבדלה שערך כבו"ק האדמו"ר שליט"א באולם בית המדרש, כאשר בפתח דברות קדשו אשר נסובו על היום הקדוש וגדולת הימים שבין יום כיפור לסוכות בהם עם ישראל עוסקים במצוות ובהכנות לחג הסוכות, בחר להזמין את כל החסידים להצטרף למסע קודש לעיר תהילה סאדיגורה שבאוקראינה שם טמון הס"ק מרוזי’ן זיע"א אשר יומא דהילולא דיליה יחול בשבת הבעל"ט פר’ נח.
“הנני רוצה להזמין אנשי שלומינו היקרים” פתח הרבי בתחילת דבריו “בעז"ה נסע יחד כאיש אחד בלב אחד לקלויז קדישא, לשבת התאחדות ביו"ד של זקני הרה"ק מרוז’ין זיע"א בעי"ת סאדיגורה. מי שיש לו שכל ורוצה לפעול ישועות שיבוא. אאדמו"ר זיע"א אמר בשנת תשס"א קודם הנסיעה לעי"ת סאדיגורה שאביו [זקני העקבי אבירים זיע"א] לא מדבר מילים מיותרות והוא היה אומר שמי שיסע לנסיעה לייארצייט אני מבטיח שיפעל ישועות”.
המשיך הרבי והוסיף “אני רק אומר שוב את המילים האלו, שמי שיש לו שכל ורוצה לפעול ישועות שיזדרז להצטרף. זריזין מקדימין למצוות, וכעת אין עדיין את הראשון לחשבון עוונות שהוא רק ביו"ט א’ דסוכות, ואפשר להזדרז ולקנות לפני שהשטן מתערב ומנסה להכשיל. ויה"ר שנזכה לפעול ישועות יחד לככל ולפרט ויהיה המשך מיום הק’ כמאמר זקני מרן אדמוה"ז זיע"א שעיצומו של יום מכפר ויהיה יומא אריכתא”.
מעט מזעיר ממראות ירח האיתנים בחצה"ק ניתן לראות בגלריה המצורפת ובוידאו המסכם, כשהתיעודים הם בין היתר מסליחות מוצאי מנוחה/זכור ברית, מוצאי ראש השנה, מעמד התשליך בעשי"ת ברחבת בית המדרש, מעמד הכפרות בעשי"ת, הכנסת ס"ת בויז’ניץ וסיור בבית המדרש הגדול, מנהג חלוקת הלעקך בערב יום הקדוש, קידוש לבנה מוצאי יום הקדוש, מעמד הבדלה, עבודת הנענועים עם הד’ מינים, מעמד תפילה בכותל המערבי, לחיים בחוה"מ ובהושע"ר לאחר התפילה בסוכת ביהמ"ד, ליל אושפיזין דיוסף - מעמד מצומצם בסוכה הפרטית במעון הקודש, מוצאי שמחת תורה ועוד.
ילכו מחיל אל חיל; מיד עם סיום החגים, החלה ההיערכות בקרב ציבור אנ"ש חסידי סאדיגורה רוז’ין למסע הקודש לרגל היא"צ, שייחל ביום חמישי הקרוב ויסתיים ביום ראשון שלאחריו, כשבשיאו שבת ההתאחדות ההיסטורית בקלויז קדישא בסאדיגורה, שבהנהגת כבו"ק מרן אד"ש, כשהוועדה המכינה עמלה על הפקת המסע על הצד הטוב ביותר, שיוכלו כל המסתופפים בצל הקודש להשתתף ולהיפקד בדבר ישועה ורחמים בגו"ר.
מצו"ב גלריה נרחבת הכוללת קרוב ל- 100 תמונות + וידאו מסכם בן 11 דקות •
https://drive.google.com/folderview?id=1X0RxzIu7BtJ0_t6ooXMBs7Y4ijSLYNdI -
בחסידות נדבורנה הודיעו בצעד נדיר: “השבת המסורתית רק לבחורי החסידות”
באורח היסטורי ונדיר הודיעו בחסידות נדבורנה כי השבת הקרובה, פרשת נח, בה נערכת מידי שנה “שבת התוועדות” למאות החסידים במירון תיערך אך ורק לבחורי החסידות, בשונה מכל שנה אז כלל החסידים היו נוטלים חלק בשבת המרוממת בראשות כ"ק האדמו"ר שליט"א.
ל’חדשות JDN’ נודע כי הסיבה שעומדת מאחורי ההודעה החריגה הוא בעקבות הגידול הטבעי בחסידות דבר אשר גורם לצפיפות רבה במהלך השבתות המיוחדות הללו ומעיב על האווירה המיוחדת.
בעקבות כך, הורה כ"ק האדמו"ר מנדבורנה שליט"א לפצל את “שבת ההתוועדות” לשניים, כאשר הראשונה בפרשת נח תתקיים אך ורק לבחורי החסידות, והשבת השנייה תתקיים בשבת היארצייט של כ"ק האדמו"ר בעל ה’דבר חיים’ זיע"א בשבת פרשת ויחי במירון לאברכי החסידות בלבד.
מדובר בצעד היסטורי וחסר תקדים כאשר השבת המיוחדת נערכת מזה כשלושים שנה בחסידות עוד מימיו של כ"ק האדמו"ר בעל ה’באר יעקב’ זיע"א. עיני החסידים כולם ממתינים במשך השנה כולה לשבתות הללו אז הם זוכים לחסות בצלו של האדמו"ר במירון. -
מרן אדמו"ר מויזניץ שהמריא היום בבוקר לשווייץ שם ישהה למנוחה בשבועיים הקרובים - התפלל היום בבוקר שחרית בביהכנ"ס שע"י שדה התעופה הרבי ניגש לרגל הילולת זקינו הרה"ק ‘צמח צדיק’ זיע"א כמו"כ התפלל שם חדב"נ הגה"צ ר’ חיים הערש מייזליש ר"י סאטמער ב"ב
-
“קשר היסטורי של דורות”: האדמו"ר מסאדיגורה י-ם נועד עם האדמו"ר מגור
האדמו"ר מסאדיגורה הגיע לביקור מיוחד במעונו של האדמו"ר מגור. האדמורי"ם שוחחו במשך כעשרים דקות כאשר כ-7 דקות הם שהו ביחידות. בסיום הביקור ליווה הרבי מגור את אורחו עד מחוץ לחדר במעונו
כבו"ק האדמו"ר מסאדיגורה מי-ם הגיע אמש (שני) לביקור מיוחד אצל כ"ק מרן האדמו"ר מגור, ביקור אשר נמשך קרוב ל-20 דקות, זמן רב במושגי גור, כשבמהלכו הסתגרו האדמו"רים ביחידות למשך כ-7 דקות.
הביקור המיוחד נערך כשברקע מסע הקודש הצפוי של הרבי מסאדיגורה מירושלים כשבשיאו שבת התאחדות יחד עם חסידיו לעיר תהילה סאדיגורה לרגל יומא דהילולא של הס"ק מרוז’ין זיע"א שיחול בשבת הקרובה, פר’ נח.
בפתח הביקור כשנכנס לחדר, קם הרבי מגור לכבודו של הרבי מסאדיגורה, כשלאחר שכיבדו לשבת, ערכו האדמו"רים לחיים, כשהרבי מגור מוזג את היין ומכבד את האורח בברכת לחיים.
בתחילת השיחה עלה נושא הביקור האחרון ההיסטורי של הרבי מגור בארה"ב, כשהרבי מסאדיגורה י-ם ששהה אף הוא באותם ימים בארה"ב מציין את קידוש ה’ הגדול שנגרם בעקבות הביקור והחיזוק ביידישקייט שזה הביא לכלל הציבור החרדי בחו"ל. “הוא הודה הוא זיוה הוא הדרה”. הרבי מגור נענה כי אכן ערכו שם את כל ימי השמחה – השבתות וימי הש"ב לנכדתו.
בהמשך ציינו האדמו"רים את קשרי הידידות וההערכה האמיצים אשר קיימים דורות ארוכים בין אדמו"רי גור לאדמו"רי סאדיגורה רוז’ין זיע"א, קשר היסטורי עוד ממייסד השושלת הרבי החידושי הרי"ם מגור זיע"א והרה"ק מרוז’ין זיע"א, ועד לדור האחרון אצל בעל העקבי אבירים ובנו העטרת ישראל זיע"א אשר היה להם קשר של חיבה עם האדמו"ר שיבלחט"א.
יצויין כי קשר מיוחד זה נמשך עד לימינו אנו אצל נכדם האדמו"ר אשר החזיק בקשר רציף עוד בכל תקופת הנהגת אביו הרבי זיע"א, ובפרט בימי חוליו, קשר שהתרחב לנושאי רפואה ועניינים שונים.
כבו"ק האדמו"ר מסאדיגורה ציין את המסע הצפוי לעיר תהילה סאדיגורה לרגל הייארצייט בשבת זו לס"ק מרוז’ין זיע"א, כשהרבי מגור מתעניין אודות המקום ומאחל לרבי שיהיה בהצלחה גדולה בנסיעה, ושימליץ יושר על כלל ישראל. לאחמ"כ שוחחו על שנות לימודיו של הרבי מסאדיגורה בישיבת גור לב שמחה בלונדון, כשהרבי מסאדיגורה י-ם מציין בפני הרבי עובדה היסטורית מהשנים ההם כתלמיד בישיבה.