מהנעשה והנשמע בהיכל ישיבת גאון יעקב בראשותו של ראש הישיבה הגאון ר' זאב ברלין שליטא
-
שיחת ראש הישיבה הגאון ר’ זאב ברלין שליט"א לרגל המצב, בהיכל הישיבה
פתיחת זמן חורף תשפד
“עת צרה היא ליעקב וממנה יושע” כשמרגישים את העת צרה היא ליעקב זה מביא את הישועה,
והרמב"ם בתחילת הלכות תענית כ’ מצות עשה מן התורה לזעוק ולהריע על כל צרה שתבא על
הציבור וכו’ אבל אם לא יזעקו ולא יריעו אלא יאמרו דבר זה ממנהג העולם ארע לנו וצרה זו נקרה
נקרית הרי זו דרך אכזריות וגורמת להם להידבק במעשיהם הרעים ותוסיף הצרה צרות אחרות,
ומבואר ברמב"ם שמי שלא מרגיש ולא מתפלל על הצרה הוא אכזרי ולכן אם יודעים שעת צרה
היא ליעקב זהו הסיבה שממנה יושע, ועכשיו שיש רח"ל הרוגים ופצועים זה בודאי גזירה שהרי
ממלחמת העולם לפני שמונים שנה לא היה צרה ואסון גדול כזה וא"כ החובה שלנו לזעוק ולהריע.
ובפרקי דר’ אליעזר )פרק ל"ב( כ’ ולמה נקרא שמו ישמעאל שעתיד הקב"ה לשמוע בקול נאקת
העם ממה שעתידין בנ"י לעשות לפיכך נקרא שמו ישמעאל שנאמר )תהלים פנ"ה( “ישמע אל
ויענם”, ופי’ הרד"ל דהוקשה ליה ל’ הפסוק “כי שמע א’ אל ענייך” דמשמע ל’ עבר וישמעאל
משמע ל’ עתיד וע"כ ביאר שבמצב שישמעאל יתגבר זה בא לעורר אותנו שישמע קל וצריך
להתחזק ולהתפלל וע"ז כ’ הר"מ שאם לא מתפללים זהו דרך אכזריות.
ולכאו’ צריך לדעת מה רוצים מאיתנו במלחמה והנצי"ב בעמק דבר )פ’ בהר( כ’ עה"פ )פכ"ה פי"ח(
“וישבתם על הארץ לבטח” בכדי שיהיה וישבתם על הארץ לבטחצריך ועשיתם את חקותי ואת
משפטי תשמרו ופלפולה של תורה הוא חרבם של ישראל והיא המוספת שמירת המדינה וכל מה
שהמלחמה יותר מסוכנת יש לחדד יותר החרב בעמל ויגיעת התורה שהתפקיד שלנו להתחזק
יותר בפלפולה של תורה ועיון התורה ואנחנו הלוחמים האמיתיים בעמל ויגיעה
ובזמן שכזה יש הרבה רוחות רעים שמנשבים כגון להימשך אחרי החדשות שרוצים להוציא את
האדם מהלימוד וזה ההרס הכי גדול של הב"א שכשמכניסים את הטלפון לכיס מכניסים את השונא
הגדול שלנו לכיס שמכתיב לנו מה לחשוב ואיך לחשוב וכל מה שמותר לדעת מה שנעשה זהו
רק בשביל שנדע להתפלל אבל אסור להתעסק בזה כלל ולהשתעבד לזה ולכן חייבים להוציא את
זה ממנו.
חז"ל אומרים שאנו אין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמיים ולכאו’ כדי להישען על דבר
א"א לעמוד מרחוק אלא צריך להתקרב אליו והקרבת אלוקים לי טוב זה עצמו נותן כח להיות
נשען על הקב"ה, והקב"ה יעזור שכל אחד יתרומם ויתעלה ויהיה תועלת גדולה לכל אחד והצלה
לכלל ישראל. -
שיחת ראש הישיבה הגאון ר’ זאב ברלין שליט"א לרגל המצב, בהיכל הישיבה
יום רביעי יז מרחשוון תשפד
“עת צרה היא ליעקב וממנה יושע” אנחנו נמצאים בצרה כפולה מלבד המצב הנורא שאנו
נמצאים בו עת צרה היא ליעקב ויש צרה גדולה מזו שאין איש שם על לב להתבונן כמה הצרה
גדולה ונתקיים בנו מה שאמר שלמה המלך משלי )י’‘ד ט’‘ז( וכסיל מתעבר ובוטח ופרש’‘י בוטח
לומר לא תבואני הרעה.
מרן הגרי’‘ז היה מבאר דברי הפייט בר’‘ה ממך אברח אליך דלכא’ אין לזה הבנה פשוטה דאם הוא
בורח מפני הקב’‘ה מה שייך לברוח אליו, ושמעתי ממו’‘ר הגר’‘ד זצ’‘ל שאביו מרן הגרי’‘ז זצ’‘ל
היה מביא דברי הר’‘מ בפהמ’‘ש )פ’‘ד דר’‘ה על המשנה לב:) ובשעת ההלל הראשון מקריא את
ההלל ואומרו בשעת הלל לפי שלא היו קורין ההלל לא בר’‘ה ולא ביוה’‘כ לפי שהם ימי עבודה
והכנעה ופחד ומורא מה’ ומברח ומנוס אליו וכו’ ובכל אלו העניינים אינו הגון השחוק והשמחה,
ובאר דברי הר’‘מ דבעצם חייבים להרגיש פחד ומורא מאימת הדין עד שירצה לברוח ממצב זה
כמו כל פחד ומורא שיבא על האדם ורואה שאין לו דרך להנצל ממצבו אז הוא רוצה לברוח
ממצב זה וממצבו זה הוא בורח אל הקב’‘ה שיחוס עליו.
ובטחון הוא שאדם יודע ומכיר את מצבו האמיתי שבו נמצא ורואה שאין לו איך להימלט ואז הוא
בוטח בה’ שיצילהו מצרתו אבל אם אינו יודע את צרתו ולבו סומך ובוטח בה’ לזאת לא יקרא
ביטחון כיון שסובר שאין זו צרה ואין לו צורך לבטוח בה’ וזהו מברח שיהיה במצב שירגיש שאין
לו עצה רק לברוח אבל אין לו היכן לברוח רק ומנוס אליו וזהו הבאור ממך אברח אליך ורק אחר
שמרגיש ממך אברח שייך לומר אליך עכת’‘ד, וא’‘כ עיקר הצרה שאין מרגישים את המצב של
עת צרה היא ליעקב שצריך לחפש מפלט להיכן לברוח ואז יכול להרגיש כי יבטח בה’ וה’ יושיענו
ולצערנו לא מרגישים שהמלחמה היא סכנה עלינו ונראה כמו שיש מלחמה בקצה העולם, ועוד
צריכים לידע בודאי רואים ניסים בכל רגע אבל על ניסים צרכים לשלם לא עושים ניסים בחינם.
בספר נאות דשא )להרב דיכובסקי( כ’ שהיה אצל הח"ח בשנת תרצ"ג לאחר מאורעות תרפ"ט
שהיה פוגרום בעיר חברון ושאל את הח"ח אם אפשר לעלות לא"י במצב כזה ואמר לו הח"ח
שהתורה אומרת על ישמעאל “והוא יהיה פרא אדם” והתורה זה נצח ואם התורה אומרת שכך
יהיה א"כ לעולם הוא לא ישתנה ואי"ז כמו שאר האומות שאפשר לחנך אותם ולאלף אותם שלא
יעשו צרות לכלל ישראל אבל את ישמעאל לא שייך לשנות מכיון שתמיד ישאר פרא אדם והוא
יהיה בהויתו יהיה, וסיים הח"ח ואמר שמי יודע מה יעשה הפרא אדם באחרית הימים, ועכשיו
הראו לנו משל מה יכול לעשות הפרא אדם.
בספר עץ הדעת להגאון ר’‘ח ויטאל )על הנ’‘ך( כתב על המזמור קכ’‘ד שיר המעלות לדוד לולא
ה’ שהיה לנו בקום עלינו אדם דמבאר כי ידוע דכלל ישראל נגזר עליהם ד’ גלויות בבל מדי יון
ואדום אבל עוד עתידים להיות באחרית הימים בגלות ישמעאל וישמעאל להיותו בן אברהם
ונימול נקרא פרא אדם ולא אדם גמור מפני שמל ולא פרע וזו הגלות תקיפה יותר משאר גלויות
ולכן נקרא שמו ישמעאל על שחייבין ישראל לצעוק צעקות גדולות בימי גלותו ואז ישמעם האל
ויענם, מבואר דבלא תפילה וצעקה הסכנה גדולה מאוד דיש לו זכות אבות והוא גם נימול
ומבואר שם דכל האומות יש להם ממשלה על שאר האומות אבל ישמעאל הם הערבים שוכני
האוהלים ומדבריות ואין להם עסק עם זולתם אלא נמשלים לליסטים היוצאים ומקפחים בני
אדם וחוזרים לאוהליהם אזי חיים בלעונו בזמן גלות זו אין לו שום מטרה רק לבלוע אותנו חיים
כמו “ותבלענה השיבלים ולא נודע כי באו אל קרבנה” כי ח’‘ו בחרות אפם בנו רוצים למחוק את
ישראל וע’‘ש מה שהאריך דגלות זו קשה מכל ד’ גלויות וה’ ירחם עלינו ויצילם מידם.
]ד. א. עפ’‘ד הגרח’‘ו יש לישב קושית התוס’ ע’‘ז ג. איך אמר דוד בקום עלינו אדם הא אין עו’‘כ
קרוים אדם כמבואר ב’‘מ קי’‘ד: דאין קברי עכו’‘ם מטמאים דכתיב אדם כי ימות ואין עכו’‘ם
קרוים אדם והא דכתב בקום עלינו אדם ר’‘ל אדם ולא מלך ודריש במגילה י’‘א גבי המן א’‘נ בקום
עלינו אדום ולפי הגרח’‘ו שאני ישמעאל דהתורה קראתו פרא אדם יש בו קצת אדם שנימול
אע’‘פ שלא פרע[.
מורי חמי הר"י זללה"ה כתב מכתב לבני ישיבתינו הקדושה בזמן שהיה גזירת הגיוס בחודש תמוז
תשע"ב וכתב היות שיש קיטרוג גדול מאוד צריך לדעת שאם יש גזירה בודאי יש קיטרוג שאם
יש לסיטרא אחרא שילטון בודאי זהו קיטרוג, והביא בשם הרמח"ל שצריך ללמוד שלשה ימים
מעת לעת ברציפות ע"י שכל אחד יקבל ע"ע ללמוד כמה שעות ברציפות ורק עי"ז אפשר לעצור
את הסיטרא אחרא, ובאמת רח"ו כותב שם שעצם הדבר שישראל עמלים בתורה זה מונע את
הסיטרא אחרא לעשות את הרצונות שלו מכיון שלימוד התורה זהו הדבר היחידי שיכול לעצור
אותו ולא צריך לחפש עצות להילחם עם הישמעאלים שהרי הוא רק שליח והתפקיד שלנו זה
למנוע את כחו של הסיט"א.
ובאמת שהסיטרא אחרא עכשיו הוא גדול וכמדומה שמזמן מלחמת העולם לא היה כזה מצב של
רצח בכזו קרירות ועזות נפש וכזו רשעות בלי שום תועלת חוץ מלהרוג יהודים ולכן זהו פחד
גדול וצריך לזה הרבה ניסים ולכן זה מחייב אותנו להתחבר לתורה ולא רק להרבות בלימוד
התורה אלא גם להרבות בעמל התורה שזהו הכח הגדול שכשאדם מקריב את עצמו לתורה "אדם
כי יקריב מכם קרבן לה’" זהו קרבן שיכול לעזור להציל אותנו מגזירות רעות.
רבותי, אם נעשה מה שצריך לעשות יש לנו כח לעצור את הצרה ע"י שנקבל קבלות להתחזק
וכמו שכתב הרה"י במכתב שצריך לעשות ג’ ימים מעת לעת אבל בודאי שעיקר המטרה בזה
הוא להוסיף יותר מהלימוד שרגילים בו ולקבל ע"ע ללמוד בל"נ כמה שיותר שעות בתענ"ד
וברציפות מבוקר עד ערב מתפילת שחרית ועד חצות הלילה שלא יהיה הפסקה בביהמ"ד, ובפרט
יותר חשוב שעכשיו זהו גם ימי שישי ושבת שהרי ידוע שבשבת הלימוד שוה פי מאה מיום רגיל
והטעם בזה נראה מכיון שיש יצה"ר גדול ולכן הלימוד יותר חשוב, ולכן נעשה חיזוק בימים
הקרובים להתחזק ואיש בל יעדר בשישי שבת להרבות בתורה.
ונתפלל להקב"ה שישמע שוועתינו ויציל את כל עם ישראל, שהרי אם לא נתחזק עכשיו מי
יודע אם כשנבא לבי"ד של מעלה לא יתבעו אותנו ע"ז למה לא הצלנו את עם ישראל שהרי
בידינו הדבר ובפרט שהרי א"א לדעת מה עוד הם הולכים לעשות צרות לכלל ישראל שזה ודאי
שרואים שיש תביעה גדולה בשמים וא"כ עיקר התביעה מאיתנו זה להתחזק בלימוד שיהיה
בביהמ"ד ברען של תורה מהבוקר ועד חצות לילה, ובלי יוצא מן הכלל שכל מי שחביריו נמנים
על דבר מצוה והוא אינו נמנה עמהם זהו גורם לתביעה גדולה עליו, ועכ"פ אנחנו צריכים להרגיש
שכשאנו עוסקים בתורה אנו מצילים את עם ישראל.
והקב"ה יעזור שיתקיים “אף דעת צרה היא ליעקב וממנה יושע” פי’ שיצא מזה ישועות גדולות
וביאור הפסוק הוא שהעת צרה זהו מה שמגדל אותנו ומחזק אותנו וא"כ בודאי צריך לנצל את
המצב של הצרות לצמוח מזה, ובזכות זה יהיה ישועת הפרט והכלל והקב"ה ישמע שוועתינו
ויקבל התפילות של כל אחד ואחד להתעלות לגדול ולצמוח ולעשות נחת רוח לבורא עולם. -
שיחתו של מרן המשגיח ר’ חזקיהו מושקובסקי שליט"א לרגל המצב
בשלי הרעה הזאת….
מספרים שמיד אחרי השואה, פעם אחת דיבר הג"ר אייזיק שר זצ"ל בהיכל התלמוד, ובאמצע התפרץ
שמה אחד האנשים והתחיל לצעוק עליו, אתה עוד מאמין שיש אלוקים?!.. אם יש אלוקים - איך יתכן
שהוא ראה את השואה ושתק?.. אמר לו ר’ אייזיק, אתה נראה אדם נאור… זה לא מתאים להיכנס לתוך
השיחה, תחכה אחרי השיחה, אז אני אענה לך. אמר אותו אדם, אין לך מה לענות אז אתה מתחמק
ממני… אם יש לך מה לענות תגיד עכשיו…! ר’ אייזיק ראה שאין ברירה, אז הוא אמר לו, ‘השאלה היא
לא נכונה, הקב"ה לא ‘ראה את השואה ושתק’, הוא פשוט עשה את זה’!
ואנחנו שואלים עכשיו את השאלה, הישמעאלים האלה טבחו ורצחו מאות מאות יהודים באכזריות
נוראה, כמו שרק פראי אדם בני ישמעאל יודעים… על מה עשה ה’ לנו?.. בוודאי אנו מאמינים שהוא
זה שעשה לנו, אבל על מה?..
ובדרך כלל יש הרבה דרכים להשיב ולגולל את האשמה על אלו הרחוקים משמירת תו"מ… אבל ידוע
שהרב מבריסק היה אומר שבאניה עם יונה הנביא היו שם עובדי עבודה זרה מכל השבעים אומות,
וכששאלו את יונה למה יש סערה, הוא אמר - בשלי הסער הגדול!!! כל אחד צריך לדעת - ובן תורה
יודע כי בשלי הרעה הזאת! ואנחנו נחפש דרכינו ונחקורה.
השבת תובעת את שלה…קיבלנו ממרן ראש הישיבה זיע"א, שלהגיד על מה באים צרות - רק גדולי ישראל יכולים לומר, והוסיף
הרה"י, שהאחרון שעוד היה אומר זה היה החפץ חיים זצ"ל. אחרי החפץ חיים גם גדולי הדור לא אמרו
למה באים צרות, אמנם עוררו על כל מיני דברים, אך להגיד על מה זה בא - כבר לא אמרו… ולב יודע
מרת נפשו… כך אמר לי מרן הרה"י. אבל בואו נראה דברים שהם כבר אמרו, יש דברים שצועקים…
הדבר הראשון - מפורסם וידוע, שהערוך לנר כותב בספרו ‘מנחת עני’ )בפרשת האזינו( שבמשך
ההיסטוריה, הרבה פעמים שקרו דברים מאד טובים ומיוחדים לעמ"י, היה זה כאשר ראש השנה חל
בשבת. וכן הרבה טרגדיות נוראות שקרו לעמ"י היו כאשר ר"ה היה בשבת.
והביא משל למה הדבר דומה, לשני אנשים שחטאו למלך ונתחייבו הריגה מהמלכות. אשת הראשון באה
אל המלך בבכיה ובתחנונים ואמרה, נכון… בעלי חטא… אבל המלך תרחם עלי! אם תהרגו אותו אני
אשאר אלמנה, ואני לא אוכל להסתדר… יש לי הרבה ילדים, בלי הבעל אני לא אוכל להסתדר בחיים,
אני נאמנת למלך… והמלך חנן אותו, הוא היה מלך טוב.
הדברים הגיעו לאזני השני, והוא מיהר לצוות על אשתו, תהיי כמו האשה ההיא, תלכי גם את אל המלך…
והיא הלכה. ואז המלך אמר שיבצעו בשני את הגזר דין באופן מיידי. שאלו אותו מה ההבדל? ואמר
פשוט… אצל הראשונה באמת ראיתי שמדובר בבעל טוב שדואג לאשתו, ובאמת היא מסכנה, אז ריחמתי
עליה. אבל אצל השניה, הבנתי שהיא באה כי בעלה שלח אותה, אך היא לכשעצמה הייתה מאד שמחה
שהמלך יבצע את הגזר דין הזה, כי היא סובלת ממנו, אז עשיתי כרצונה האמיתי…
אותו הדבר כאן, כאשר יש שופר בראש השנה - הוא זה שמגן עלינו, הוא הסניגור שלנו. אך כאשר ראש
השנה חל בשבת ואין שופר שיגן, אז השבת צריכה להגן ולהיות ה’מליץ יושר’ שלנו, הרי כתוב בחז"ל
שהשבת היא בת זוג של עמ"י, כי באה שבת לקב"ה ואמרה, לכל יום יש בן זוג, ליום ראשון יש את יום
שני, לשלישי יש את רביעי, ולחמישי יש את שישי, מי יהיה בשבילי?.. אמר לה עם ישראל הם יהיו
הבת זוג שלך!
אז אנחנו מביאים את הבת זוג שלנו שתתחנן עלינו. אז אם השבת מצהירה - עם ישראל שומר אותי,
מכבד אותי, יהיה לי קשה בלי הבן זוג שלי… אז באמת באים על עמ"י כל הגזירות הטובות. אך אם חס
ושלום הדברים הפוכים - - - אז באים הטרגדיות רח"ל.
אנחנו לא צריכים לדבר על הרחוקים מתומ"צ, ה’ ירחם עליהם, זה לא השטח שלנו בכלל… אבל אנחנו
יודעים שבזמן האחרון העסיק את בית המשפט העליון שני דברים: קודם כל - תחבורה ציבורית בשבת,
שרצו להפעיל את הרכבת בת"א, וכן רצו לבטל את המחיצות בין הגברים לנשים בהקפות וכדומה. זה
שני הדברים שרצו לפרוץ אותם, והשבת תובעת את שלה…
שוב, אני לא מדבר עליהם, אבל אנחנו יודעים שרבי ישראל סלנטר אומר שאם בן תורה מיקל פעם
בהלכות שבת באיזה דבר שהוא שוגג או דרבנן, אז זה גורם שהסטודנט בפריז כבר ממיר את דתו…
הרב שך היה תמיד אומר, למה יום כיפורים הוא קודש קדשים גם אצל החילונים?.. בזמן של הרב שך,
החילוני הכי גמור לא אכל ביום כיפור. חוץ מכמה בודדים ‘להכעיסניקים’, ולמה? כי אצלנו - הבני תורה
זה יותר חמור, אז זה משפיע. ]והראיה היא, שהיום שהיום כיפור אצלנו לא כמו פעם, אז גם אצלם זה
כבר אחרת… פעם לא היה כזה דבר, לאכול ביום כיפור?! מאן דכר שמיה. הרשע הגדול רעד ופחד מזה[.
אנחנו יודעים שכל הטרגדיות האחרונות מרמזות על השבת. האסון עם הילדים של משפחת פאלי היה
בערב שבת כשהילדים כבר לבושים בגדי שבת, הרעידת אדמה במרוקו שאלפים נהרגו שם - הייתה
בשבת. וכעת שמחת תורה היה בשבת… השבת תובעת את שלה…
וכשאנו מדברים להתחזק בימי ש"ק, אנחנו לא מדברים רק על לא לחלל שבת, ואכן הגר"י זילברשטיין
שליט"א יצא בקריאה ללמוד כל יום שני הלכות בהלכות שבת. פעם מרן רה"י זיע"א אמר לי איך תיתכן
מציאות של חילול שבת בלי לעבור שום סעיף שכתוב בשלחן ערוך ובמשנה ברורה בהלכות שבת. אמר
הרה"י, אחד כזה ששבת אצלו זה רק לישון ולאכול גרעינים ולקרוא עיתונים - אין לך חילול שבת גדול
מזה! זה קדושת השבת?!.. שבת באה, הבת זוג באה אלינו, תתייחס אליה! אתה קורא לה ‘בואי כלה,
בואי כלה’, והיא באה אליך - ואין לך זמן אליה?!..
שבת - קודם כל מכינים אותה, מרן רה"י זיע"א כבר אמר שחצי שעה קודם כבר פורשים ממלאכה, אח"כ
שרים בשולחן שבת… אומרים דברי תורה… לומדים… שבת היא קודש קודשים! ויש תביעה עלינו.
הערוך לנר אומר לנו שהשבת תובעת, כל אחד יעשה את החשבון נפש עם עצמו ואת הבדק בית שלו…
דבר כ"כ פשוט. כשהיו מדברים עם מרן רה"י זיע"א על גזירות, הוא תמיד היה מעורר על השבת, כי
שבת היא מקור הברכה… ועורר על חשיבות הלימוד בימי שישי ושבת.
פעם הייתי אצל מרן רה"י בבית ובא אליו יהודי עם סיפור נורא… הוא משקיע המון כספים שהוא קיבל
מיהודים דתיים, בשדות כותנה באפריקה, היו לו שדות כותנה ששוות מיליונים!!! והוא היה אמור
להרוויח ע"ז בלי סוף, אבל בבת אחת הגיע ארבה ותוך דקות ספורות כילה הכל ולא נשאר כלום! הוא
הפסיד, כל המשקיעים אצלו הפסידו, ואותו יהודי לא ידע את נפשו מרוב צער.
שאל אותו הראש ישיבה דבר אחד, מה עם שבת?.. אמר לו היהודי, אנחנו בוודאי שומרים שבת, ואף
התריתי בכל העובדים שלא יעשו שום דבר בשבת. היה רק מנהל עבודה אחד שצפצף עלי והזמין את
הקונים הפוטנציאלים בשבת, זה היה הזמן הכי נח בשבילם, ומיד אחרי זה הגיע הארבה. אמר הרה"י -
זה התשובה, “כי היא מקור הברכה”, צריך לפייס את השבת. בואו, זו עבודה פשוטה וקלה, עלינו לפייס
את השבת.
דרך אגב, מספרים, שהיה לערבים כעת רשימה של למעלה מעשרים ישובים להגיע אליהם בשמחת
תורה ולטבוח בהם. שנים מתוך הרשימה היו ישובים דתיים שומרי שבת, וכשהם הגיעו אל שני הישוביםהללו הם נעצרו בסמוך לגדר שנסגרה לכבוד ש"ק שלא יוכלו להכנס ברכב, ונסו לפרוץ ולא הצליחו וחזרו
חזרה, וכך המושבים הללו נצלו ממוות בטוח. ואפשר לראות את זה בתמונות שלהם שהם באים עד הגדר
של שני הקיבוצים הדתיים וחוזרים בחזרה… שבת… שבת… כי היא מקור הברכה.
הכלים הטמאים - ושב מאחריך…דבר שני, ידוע מה שהחפץ חיים כותב לעורר על הצניעות. שהוא גם הדבר השני שכאמור בית המשפט
העליון נדרש כביכול לדבר. הח"ח אמר על הדברים האלו כתוב “ושב מאחריך”, זו עצת בלעם. וצריך
לנהוג בצניעות כקודש קדשים! כל הכלים הטמאים שמכשילים בדברים האלו ועוד דברים - גורמים
ל"ושב מאחריך".
אמרנו בהושענות ‘ותסיר את מחיצות הברזל המבדילות בינינו וביניך’, הכלים האלו הם עושים את
המחיצה, ואף אם הקב"ה הסיר את המחיצות - זה עושה אותם בחזרה. וראינו שהקב"ה מראה לנו מה
שזה גורם.
מרן הרב שך זצ"ל היה מביא שכתוב בחז"ל שבעוון עריות אנדרלמוסיא באה לעולם. לא כתוב מוות
ולא חרב, אנדרלמוסיא, הכוונה בלבול! וזה מה שקרה כאן, בלבול גדול שאף אחד לא מבין אותו.
אנדרלמוסיא…
אלו דברים פשוטים שנוגעים אלינו. סיפר לי גיסי הרה"ג ר’ אברהם צבי טויב שליט"א, מי שזוכר כאשר
סאדם חוסיין שלח טילים היה פעם בליל שבת שנפל טיל ברחוב יונה ברמת גן על גבול בני ברק. וכולם
דברו שהתקיים פה “והפליתי בין עמי ובין מצרים”… גיסי אמר את זה למרן הרב שך בשמחה רבה, עוד
אפילו לפני התפילה בבוקר… מויירדיג… איזה מופת קרה פה… ומרן הרב שך כאב לשמוע, וא"ל גם
אתה מדבר ככה?!.. ככה מדבר בן תורה?!.. למה בכלל הקב"ה שלח לידינו את הטיל הזה בשבת?..
למה הוא הפריע לנו את מנוחת השבת?.. כי השבת מזולזלת אצלנו! כי לא לומדים טוב בשבת! והקב"ה
רוצה שנתחזק בשבת.
כל מה שאנחנו רואים שקרה שמה, זה כי הקב"ה תובע מאיתנו. שבת תובעת, קדושת השבת וקדושת
ישראל.שומרי העיר הם לומדי התורה!
כעת נדע: מה באמת מוטל עלינו וכיצד נרגע ונרגיע? אמרו גדולי ישראל ויש בזה הרבה דברי חז"ל,
נביא חז"ל אחד שאמרו אז בזמן סאדם חוסיין, אומר המדרש בפתיחתא לאיכה רבתי )אות ב’(, הקול קול
יעקב והידיים ידי עשו. כל זמן שקולו של יעקב מצפצף בבתי כנסיות ובבתי מדרשות - אין הידיים ידי
עשו, וכל זמן שאין קולו מצפצף בבתי כנסיות ובתי מדרשות - הידיים ידי עשו וכו’.
וקודם לכן הוא מביא; רבי שלח את ר’ אסי ור’ אמי שייצאו ויתקנו את העיירות של ארץ ישראל, ]לראות
מה הם צריכים תיקון בעניני תורה ומצוות[, והוו עלין לקרייתא ואמרין להון - אייתו לן “נטורי קרתא”- הביאו אלינו את שומרי העיר, והוו מיתון להון ריש מטרתא וסנטרא ]היו מביאים להם את ראש
השומרים הממונה על שמירת העיר, ושומר שדות העיר[.
אמרו להם ר’ אמי ור’ אסי אלין נטורי קרתא?!.. אלין חרובי קרתא! - וכי אלו הם שומרי העיר?!.. אין
אלו אלא מחריבי העיר! שסומכים על כוחי ועוצם ידי. שאלו אותם, ומאן אינון נטורי קרתא?.. אמרו
ּ ַמ ְשנים ומשמרין את התורה ביום ובלילה, על שם שנאמר והגית
ּ ַמ ְשנים שהם הוגים ו
להון אלו סופרים ו
בו יומם ולילה, וכן הוא אומר אם ה’ לא ישמור עיר שוא שקד שומר.מה שמגן עלינו היום זה רק כח של תורה!
היו אצל מרן הרה"י רבי ברוך דב פוברסקי שליט"א, ודיברו על כל מיני שאלות אם להתחיל את הזמן
בישיבות או לא, אמר להם - כל זה מתאים לדון בימים כתיקונם, אבל היום זה פיקוח נפש שלנו.
כאשר אמבולנס נוסע עם חולה שיש לו התקף לב, הוא יכול לעצור באור אדום?!.. אמנם באופן נורמלי
לא נוסעים באור אדום, אבל יש פה התקף לב אתה רוצה שהוא ימות?!.. היום אי אפשר לעשות חשבונות
כאלה וחשבונות כאלה, היום התורה זה הפיקוח נפש שלנו! זה המקיים את כל עמ"י - ורק זה. אדם שכעת
מפקיר את הלימוד - - - ה’ ירחם.
כשבן אדם היום מתחיל לקרוא עיתון ומחפש לדעת מה נעשה בעולם, בעיניי זה נראה כמו שיש
תאונת דרכים ברחוב, והנהג והנוסעים מתבוססים בדמם, והעוברים ושבים ברחוב יש שרצים לקרוא
לאמבולנס, לראות אולי מה אפשר לעזור ולסייע בגופם, ובא אחד ושואל - מה היה?.. מה בדיוק
קרה?.. ומתחיל לתעד… רוצח! זה כעת הזמן להסתקרן?.. לך להציל…
איך יכול אדם כעת להסתקרן ולהתעניין מה קרה ומה קורה כשיכול באותו זמן ללמוד ולהציל נפשות בלי
סוף - ומרבה תורה מרבה חיים.בבית המדרש מנהלים את המלחמה
הגמ’ אומרת במכות )ד, א(, “עומדות היו רגלינו בשערייך ירושלים”, מי גרם לרגלינו שיעמדו במלחמה
בזכות שערי ירושלים, שהיו עוסקים בתורה. בפשטות לומדים שהכוונה היא שזכות של תורה מגינה על
הלוחמים. אבל כבר כתוב בחז"ל ונפסק להלכה שהרואה אבן שישב עליה משה במלחמה עם עמלק -
מברך עליה שעשה ניסים לאבותינו במקום הזה. וקשה, הרי המלחמה לא הייתה שמה, המלחמה הייתה
למטה, ומשה היה בראש הגבעה… אלא התשובה היא שהמלחמה כן הייתה שמה… כאשר ירים משה
ידו, וכלל ישראל פונים כלפי מעלה לאביהם שבשמים - זה הייתה המלחמה! מה שניצחו את עמלק זה
היה רק ההשלכות… הבית המדרש זה המלחמה!
רבי אל’ה לופיאן במלחמת סיני אמר - כתוב בחז"ל בתחילת מגילה )ג, א( שהמלאך שר צבא ה’ בא אל
יהושע וחרבו שלופה בידו, ואמר לו אמש בטלתם תמיד של בין הערבים, והיום ביטלתם תורה, ושאלו
יהושע על איזה מהם באת - אמר לו עתה באתי! על דברי תורה. מיד וילן יהושע בעומקה של הלכה.
שאל ר’ אל’ה, אם הוא בא לעורר על ביטול תורה הוא צריך להיראות כמו ראש ישיבה או משגיח גדול
שמעורר על ביטול תורה, למה המלאך בא בדמות שר צבא שזה יותר נראה שהוא מעורר על מלחמה?..
אמר ר’ אל’ה - זה טעות. הוא לא בא לעורר על ביטול תורה, הוא אומר להם אני לא יכול לנהל את
המלחמה, כי אתם מנהלים את המלחמה! אם אתם לא לומדים זה לא יעזור לי שום דבר! כי הבית מדרש
מנהל את המלחמה.כח התפילה!
כעת נעבור לחלק השני: מרן שה"ת ר’ חיים קנייבסקי זצ"ל היה כל פעם בזמנים כאלו מעורר על תפילה.
ידוע שאצל רבי חיים שמואלביץ זצ"ל בישיבת מיר התפללו כל יום על הרה"י הג"ר נחום פרצוביץ זצ"ל,
שהיה חולה.
פעם הגיע בין הזמנים, אמר לו מישהו, כיון שזה תפילה קבועה כ"כ הרבה זמן, מתייחסים לזה קצת
בקרירות, אולי נפסיק בבין הזמנים, ואח"כ נתחדש ביתר שאת ויתר עוז בזמן הבא. אמר לו ר’ חיים
שמואלביץ - העולם הוא סופר מרקט גדול… אפשר לקנות את כל מה שרוצים, והתשלום זה התפילות,
וכמה שיש יותר תפילות ככה אתה מקבל יותר.עם עוד תפילה אחת - משה רבינו כבר היה זוכה להיכנס לארץ ישראל, ואשה אחת מנשי הנביאים
צעקה אל אלישע - כמנין צעק"ה… אמר ר’ חיים שמואלביץ - אני חושש שאולי בדיוק התפילה הזו
חסרה… כל תפילה, כל תפילה משפיעה.ואיך מתפללים?
יש דבר נורא שקראנו בראש השנה, חנה באה להתפלל ועלי הכהן אמר לה עד מתי תשתכרין, ואמרה
לו אשה קשת רוח אנוכי, אז הוא אמר לה יתן ה’ את שאלתך. אומר רש"י - בישרה שנתקבלה תפילתה.
אם אנחנו היינו שומעים כזה דבר היינו יוצאים ורוקדים ברחובות… אבל חנה ממשיכה, אם נא מצאתי
חן בעיניך, ואומר רש"י - לבקש עלי רחמים. היא לא הפסיקה… ואכן אחרי זה היא הייתה צריכה את
התוספת הזו… כששמואל הורה הלכה, עלי רצה להרוג אותו כדין מורה הלכה בפני רבו, אמרה לו חנה- אל הנער הזה התפללתי… זו התפילה הנוספת… כל תפילה, כל תפילה, כל תפילה…
אלא שאמר מרן רה"י זיע"א, הקב"ה מעריך את התפילות שלך כמו שאתה מעריך אותם. אם אתה יכול
לבוא פעם מאוחר ופעם מוקדם, אתה מזלזל בזה, אם פעם אתה עייף - אתה ישן, אתה מפטפט בבית
הכנסת ומזלזל בו - אז מה אתה רוצה… מה שאתה לא מאמין בזה, למה שהקב"ה יקבל את זה יותר
ממך… אמר לי הרה"י אם נתפלל ונשקיע באמת - הקב"ה ישמע לזה.
דרך אגב הרה"י מאד לא אהב שמדברים בגנות ‘הדור שלנו’ וכדומה. הוא אמר להיפך, זה דור עם הרבה
זכויות. נכון, ברחוב יש רחוב, אבל הבני תורה עומדים על המשמר בקדושה ובטהרה. רוב העולם של
הבני תורה עומד בניסיונות רבים מבית ומחוץ, ולא צריך לפרט… זה דור זכאי! אם רק היינו מנצלים את
כח התפילה היינו יכולים לפעול ולעצור המון המון.
לדעת על מה להתפלל…
אני רוצה להגיד לכם, צריך לדעת על מה להתפלל: פעם היה בחור שאמר שהוא רוצה לעזוב את
הישיבה וללכת לעבוד. שאלו אותו למה? אז הוא אמר עברתי היום ליד חנות ירקות וראיתי אברך חשוב
שרצה לקנות, וכשהוא שמע את המחיר הוא אמר למוכר - זה מאד יקר… אמר לו המוכר יש למטה סוג
ב’ וסוג ג’, זה יותר זול… אמר הבחור אם ככה זה אברך, למה שאני אהיה כזה ואוכל סוג ב’ וג’?.. עדיף
ללכת לעבוד ולקבל סוג א’!
אז אמרו לו, יותר טוב שאתה תהיה סוג א’ והעגבניות שלך יהיו סוג ב’ וג’, מאשר שהעגבניות יהיו סוג א’
ואתה תהיה סוג ב’ וג’…
אנחנו צריכים לדעת על מה להשקיע את התפילות שלנו, לא על העגבניות שיהיו סוג א’ ולא על דברים
כאלו. צריך להתפלל שיתרבה כבוד שמים.
וודאי שצערן של ישראל שהוא צער השכינה… עמו אנכי בצרה… ושכינה מה היא אומרת… קלני מראשי
קלני מזרועי. וכ"ש כשיש כ"כ הרבה צער של שכול ויסורים, וחז"ל אמרו )ב"ב ח:( שהשבוי קשה מכולם,
וכ"כ הרבה נפשות שבויות בידיים הטמאות. וע"ז פלגי מים ירדו עינינו. וצריך להתפלל שח"ו לא יהרגו
את הבני ערובה, זה הכל דם יהודי. אבל שלא יחלחל בלבינו לרגע דברי הרהב של ראשי המדינה,
שמנסים להחזיר את כבודם האבוד ולנקום את הנקמה. ובכלל הרי אפילו בנצחון מלא, הלא אנחנו
יודעים… שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו - והקב"ה מצילנו מידם.
בואו ננצל את השעה כאשר הזעקה מקירות הלב, “ממעמקים קראתיך ה’”, ל…ותחזינה עינינו בשובך
לציון ברחמים, ושם נעבדך ביראה כימי עולם. זה הכל חבלי משיח, אנחנו מתקרבים לקראת הסוף.
נבקש מהקב"ה, גלה כבוד מלכותך עלינו מהרה, והופע והינשא עלינו לעיני כל חי… שהקב"ה ירחם
עלינו כבר, וישיב את שכינתו לציון, ונזכה בקרוב ללכת יחד לקראת משיח צדקנו, ולתחיית המתים, אמן. - הביאו אלינו את שומרי העיר, והוו מיתון להון ריש מטרתא וסנטרא ]היו מביאים להם את ראש
-
קליפ דינר ישיבת גאון יעקב עם הזמר מרדכי בן דוד המכתב האחרון של הרב שטינמן זצוק’'ל תקציר תשפג
-
‘גאון יעקב’ בהפקת ענק עם מנת, טויב וידידים: מבית מרן ראש הישיבה זללה"ה ל’היכל ר’ אהרן לייב’ תשפ
-
מוטי ויזל, דודי לינקר, אהרלה וינטרוב - הייתם עמי - גאון יעקב תשפב
-
רב’ה רב’ה! קליפ מרגש עד דמעות על מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל - גאון יעקב
-
במלאת שש שנים להסתלקותו של מרן רבנו ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצוקלל"ה יתאספו בוגרי הישיבה להתחזק וללמוד מדרכיו בישיבה הקד’ בשב’‘ק פ’ וישלח י’‘ט כסלו תשפ’‘ד בליל שבת יתקיים עונג שבת לבוגרי הישיבה בבית רבנו מרן ראש הישיבה שליט’'א